Ottelututorointi
Miksi ottelututorointeja?
Lapset harjoittelevat jalkapallon pelaamista pääosin pelien vuoksi. Pelit ja pelinomaiset harjoitukset ovat keskeinen väline pelaajien taitotason nostamisessa ja juuri näihin osa-alueisiin ollaan viime vuosina ymmärretty tarvittavan entistä enemmän panostamista lasten jalkapalloilussa.
Ottelututoroinnilla pyritään tukemaan valmentajia oppimaan oikeiden asioiden huomiointia ottelutapahtumissa ja pelaajien kehittämisessä. Valmentajien keskinäinen työnjako, ottelupalaverit, ottelujohtaminen sekä alku- ja loppuverryttelyt ovat keskiössä ottelututoroinneissa.
Keskeisintä modernissa ajattelussa ja valmentamisessa on.
Valmentaja
Positiivinen ja kärsivällinen valmennustyyli
Kehittävä ja itseluottamusta rakentava palautteenanto
Oppimaan oivaltavaa ohjausta - kun pelaaja oppii oivaltamalla, se ruokkii halua oppia lisää
Ratkaisurauhan antaminen pelaajille
Pelaaja
Omatoiminen harjoittelija vapaa-ajalla ja koulussa
Nauttii peli-ilosta ja hauskasta harjoittelusta
Pelirohkea
Taivava ja luova
Pallollisen pelaajan tulee saada itse tehdä omat havaintonsa ja valintapäätöksensä oppiakseen ratkaisemaan aina vain pienemmässä ajassa ja tilassa tilanteet oikein.
Aiemmin viestittiin satatuhatta taitotoistoa -> Taitava pelaaja
Nyt viestitään satoja tuhansia pelitilannetoistoa -> Älykäs, luova ja taitava pelaaja